torsdag 9. september 2010

Jeg undres litt over mye..i dag..ettervern.

Heisann.
Jeg kjenner noen som har måtte sitte i fengsel, av forskjellige årsaker. Og synes vel kanskje, i og for seg det er greit nok med fengselstraff, for grove overtredelser på lov-verket vårt.
 Men, det jeg ikke helt klarer å forstå, er ettervernet på disse her. Eller rettere sagt, mangel på sådan.
 Hver og en av dem forteller sin historie til meg, uavhengi av hverandre, og alle historiene om hvordan de havnet bak murene, er selvsagt individuelle og forskjellige.
 MEN! Og det men'et er stort: Jeg undres over, at med en gang de har sluppet ut av fengselet, så blir alle de individuelle historiene helt like..
Ettervern... Hva er det? Hvor er det? Hvordan fungerer det i dag?
De forteller om måneder, noen om år bak murene, hvor rutiner er bygd opp rundt dem.
 De fleste som sitter inne vet hvordan morgendagen ser ut, fordi det selvsagt er rutiner på en slik plass. Alle har sine oppgaver ,mat kl da og da, lufting der og der til avtalte tider, trening, kjøkkentjeneste, vasking , sosialisering, noen heldige som får behandling osv osv. Sånn går dagene, ukene, månedene og årene.
 SÅ, endelig er dagen for friheten kommet..
Eller?
Det som går igjen hos dem er at det ikke er et ettervern på plass når de slipper ut. Så kan sikkert mange mene at det er sløsing med statens (eller rettere sagt våre) penger. men, alle vet jo hva som skjer i 99% av tilvfellene hvor det ikke er noe ettervern...Hva annet er å vente egentlig?
Selvsagt går de tilbake i gamle ''vaner''. De vet jo ikke om mye annet. Det er dette som var karrieren da de ble puttet inn, og det er det eneste som venter på dem når de kommer ut.
Jeg synes det er rart, for vi produserer jo egentlig yrkeskriminelle med mangelen på dette.
Er det slik vi ønsker å ha det?
Ja, det er vel det da, siden det er politikere som styrer, og vi har selv valgt dem til å styre..
Og hva skjer ofte? Joda, den innsatte har kanskje en dom hvor han/hun må betale summer som er helt usannsynlige at de noen gang kommer til å klare. Er de heldige å ha en jobb, så går staten inn å¨trekker dem flere tusen i måneden, helt ned til hva som er minstekravet for hva et menneske skal ha å leve for her til lands..
Hvor motiverende er det+ er det rart de begår nye kriminelle handlinger, hvor lette og kjappe penger er målet? Er det rart de uføretrygder seg, slik at staten da ikke kan gå inn resten av livet å trekke alt du tjener?
Jovisst skulle de tenkt på det før de begikk en kriminell handling som førte dem dit. Det er vi vel alle enige om. Inkludert den kriminelle.
Men, jeg kan ikke la være å undres, hvordan det hadde vært, både menneskelig og sammfunnsøkonomisk, hvis ettervern var på plass og fungerte!!
Hmm..

5 kommentarer:

  1. god morgen til deg,
    fant deg hos Frøydis,som jeg traff live første gang i går.
    et alvorlig tema du tar opp her,er så enig med deg,kjenner å noen som har vært innenfor murene,en må ha sterk vilje styrke å nye venner,å rett å slett klare seg selv.ikke greit .
    ønsker deg en fin fin dag,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Hei på deg, fant deg hos Frøydis som skrev så vakkert om deg;)
    Viktige saker du tar opp her, man kan virkelig undres..men ettervernet tilhører vel en annen pengsekk, tenker jeg;)
    Ha en god dag og klem;)

    SvarSlett
  3. Hei. Enda ei som har funnet veien til deg gjennom Frøydis. Du skriver fint og om en viktig sak i dag. Klart det er viktig med ettervern, men detter er et så stort tema med så mange sider, at jeg ikke orker å tenke mere på det i dag. Jeg lever egentlig i min egen lille boble, for å kunne fungere bra for meg selv og min familie.
    Ha en suuuper dag. Klem :O)

    SvarSlett
  4. Heihei:)

    Vi er også to som har funnet deg hos Frøydis:) Det er vi glad for:) Måtte legge oss til som følger med en gang:) Du skriver så godt!!

    Klem:)

    SvarSlett
  5. Hei Alle sammen :)

    Tusen takk for hyggelige hilsener. Som dere sikkert kanskje har forstått, så er jeg ikke så veldig begeistret for dataverdenen. Eller egentlig hvordag bruke det.
    Dette var jo veldig hyggelig og inspirerende til å vurdere å ta en titt på det om ikke altfor lenge til :)
    Beste hilsen til alle fra Linn.

    SvarSlett